zondag 15 april 2012

day n°80


Mijn excuses voor de lange radiostilte… Maar eigenlijk is dat in deze context alleen maar een goed teken. Het is hier namelijk sinds mijn laatste blogbericht zo druk geweest, dat ik bijna geen tijd had om adem te halen. Niks om ongerust om te zijn dus, het Erasmus-avontuur is nog steeds volop aan de gang. Wat zal je in dit blogbericht kunnen lezen? (Dit voor de mensen die graag selectief lezen!) Het weekendje Hamburg, the International Week, paasvakantie, de muziekles en het schoolbezoek.


 Hamburg

Het is logisch dat je tijdens een verblijf van drie maanden in een internationale groep, met bepaalde mensen meer gaat gaan optrekken. In onze groep is dat eigenlijk bijna niet het geval. We hebben echt een hechte band met iedereen. Er zijn toch een paar mensen die altijd voor mij in de bres zouden springen. Één van die mensen vroeg mij een tijdje geleden of ik zin zou hebben in een citytripje naar Hamburg. Ik zei meteen volmondig “Ja!”. Zo geschiede het dat we met vijf giechelende meiden zaterdag 24 maart om zeven uur in de ochtend richting Hamburg vertrokken. Achter het stuur van Nemo (de grijze, Oostenrijkse volkswagen met één kleine en één grote spiegel) zat Stefanie, de organisator van de hele trip. Naast haar de copiloot, mezelf…  Op de achterbank de drie schone slaapsters Sofie, Ilona en Shelley. Hamburg ligt op twee uur rijden van Haderslev (die maar 50 kilometer van de Duitse grens ligt). We logeerden in de A&O-hostel, die ik zeker aan iedereen kan aanbevelen.  Zoals we al in elke stad hier deden, volgden we de eerste dag ‘the free walking tour’. In tegenstelling tot de vorige keren, viel die deze keer wat tegen. Het lag volgens mij vooral aan de grootte van de groep (we waren immers met meer dan 50 mensen), dat maakte de gids behoorlijk zenuwachtig. ’s Avonds ging het richting Hard Rock Café, waar ik meteen mijn collectie T-shirts aanvulde met een hippie-exemplaar. De tweede dag bezochten we de dingen, waar we tijdens de wandeltocht geen tijd voor hadden.  Ik hoor nu vooral de vraag rijzen: “Wat is er dan allemaal te zien in Hamburg?”. Wel hier volgt een lijstje waar we allemaal geweest zijn:


-        De Elbe
-        Alster (een schitterend meer midden in de stad)
-        Hafencity (Hambug is één van de Hanzensteden, de haven is dus zeker de moeite waard!)
-        Speicherstadt
-        Vismarkt
-        De Reeperbahn
-        Stadhuis
-        Jungfernstien (de winkelstraat)
-        St. Pauli
-        St. Katharinen, St. Petri,  St. Jacobi, St. Nikolai (alleen de toren van de kerk staat nog recht sinds de bombardementen in WOII) en St. Michaelis
-        Krameramtswohnungen (handelaarshuizen uit de 17de eeuw)
-        Trostbrücke
-        Beurs
-        Handelshuizen

De stad, die een gezellige sfeer uitademt, wordt volledig terecht de mooiste van Duitsland genoemd. We vertoefden er twee dagen in de zonneschijn zonder ons een seconde te vervelen. Moe maar voldaan en twee kilogram zwaarder, reisden we terug naar het lentevolle Haderslev.

Foto's:













The International Week















Zoals je kon lezen in mijn vorig blogbericht werd ik door mijn docenten aangesteld als buddy voor een aantal studenten tijdens “the International Week”.  Wat ik er precies moest van verwachten, wist ik helemaal niet. Het is immers super uitgedraaid. Het was een hectische week boordevol uitstapjes en gekke lessen. Wat de Denen echter wel nog moeten leren is iedereen van alles op de hoogte brengen. Maandagmorgen (=dag 1 van de internationale week) ontstonden al de eerste verwarringen. Waren de buddies verplicht om in de les aanwezig te zijn of niet? Aangezien we ons enkel eventjes moesten gaan voorstellen aan onze studenten, vond ik het normaal om de rest van de voormiddag in de les aanwezig te zijn. Anderen (lees Spanje) vonden dit blijkbaar niet zo noodzakelijk. Het introductiemoment verliep vlotjes, we stelden ons allemaal even voor aan de studenten en vertelden hen dat we hen rond de middag zouden oppikken voor een gidsbeurt op de campus. Zo heel veel is er niet te zien op onze campus en dus toonde ik mijn studenten de belangrijkste dingen: de bibliotheek, het vrijdagscafé en het restaurant. Ow nog een klein detail die ik jullie vergeet te vertellen, van de 40 internationale studenten waren er tien Vlamingen en acht Walen. Super voor mij natuurlijk! Dus werd het een Belgische lunch. Om 15u30 hadden we een tourtje rond Haderslev gepland, dat eindigde in een gezellig babbel in de lokale koffiebar. Dinsdag stond er voor ons, Erasmussers, een les lichamelijke opvoeding op het programma. Het was echter niet zo maar een sportles. De les werd gegeven door Brigita Stloukalová van de universiteit in Hradec Králové. Inderdaad, ik voelde me eventjes in het avontuur van Frodo en Geert (voor de niet-KHBO’ers: dit zijn twee medestudenten die op Erasmus zijn in Tsjechië). In de sportles deden we vooral spelletjes die je met jonge kinderen kan doen. Niet echt bruikbaar voor in mijn lessen, maar wel heel erg bruikbaar voor in mijn Kazou-carriére.  ’s Avonds stond er iets op het programma waar we allemaal naar uitkeken… het internationale diner! We moesten allemaal iets klaarmaken en vooral de nieuwe studenten hadden heel erg hun best gedaan. Aangezien de overgrote meerderheid van de groep uit Belgen bestond, vulde ik mijn maag met al het lekkers die ik de voorbije negen weken moest missen: Belgische frietjes, witloof in ham met kaassaus, chocolademousse, rijstpap, speculoos en nog zoveel meer… Nog met een gevulde maag van de avond er voor stapten we de woensdag op de bus richting Aarhus. We bezochten er een soort van Bokrijk, Den Gamle By. Het is een stadje met allemaal huizen van de 18de en 19de eeuw. Het mooie weer had het ondertussen laten afweten in Denemarken en het was winderig en koud. Na de pittoreske wandeling in het oude stadje, besloten we om onze dag verder te zetten met een warme chocolade melk en een beetje rondneuzen in het nieuwe stadsgedeelte. Donderdag volgde het hoogtepunt van de hele week; Eurovision Songcontest. Het werd een hilarische show met heel veel toffe deelnames. Samen met Suzanne en Shelley besliste ik om niet te gaan zingen maar een kampdans te dansen… “Max it up”. Het was een enorm succes en uiteindelijk eindigden we op de zesde plaats. Op vrijdag kam dan het moeilijke moment afscheid nemen van mensen waar je een volledig week mee hebt opgetrokken. En als ik terug in België ben heb ik heel wat te doen; op bezoek gaan in Antwerpen, Mechelen en Louvain-la-Neuve.


Paasvakantie

Toen was het langverwachte moment aangebroken: DE paasvakantie. Mijn paasvakantie was gevuld met bezoekers. De eerste drie dagen kwamen mijn tante en mijn nicht op bezoek. Daarna volgden Là Mama, Dady Cool en Lien Daeninckx. Mijn programma zat dus behoorlijk vol, maar ik heb genoten met volle teugen! Ik wou mijn bezoekers dan ook zoveel mogelijk van dit prachtige land laten zien.

02/04: Odense op de 207ste verjaardag van Hans Christian Andersen.
03/04: Kolding, het gezellige stadje met de imposante burcht.
04/04: Sønderborg, de oudste havenstad van Denemarken.
05/04: Het zonovergoten Kopenhagen met het enige echte smørrebrød.
06/04: De imposante fjord in Vejle.
07/04: Odense, ondertussen mijn favoriete stad in Denemarken.
08/04: Hét Noorden van Denemarken, Skagen = het eindpunt van Denemarken.














 








Wat er zeker interessant is om te vermelden in verband met de paasvakantie is dat de Denen dit de belangrijkste vakantie van het jaar vinden. Al van het weekend voor de paasvakantie wens de winkeldames je een “Happy Easter”. Op Witte donderdag, Goede Vrijdag, Pasen en Paasmaandag moet je in Denemarken niet beslissen om boodschappen te doen want letterlijk iedereen heeft hier dan vakantie. Het afscheid op maandag viel me zwaar, maar met in mijn gedachten dat we de laatste 3 weken waren in gegaan stond ik dinsdagochtend met volle moed weer op om naar mijn Deense school te fietsen.

Muziekles

In de eerste muziekles van deze Erasmus periode vertelde onze docente dat we op het einde een nummer zouden brengen voor alle andere erasmussers. Vorige les vertelde ze ons dat we moesten een gedichtje maken over onze ervaringen hier. Deze les kwam uiteindelijke het verlossende nieuws: de nummerkeuze. Het nummer wordt een rapnummer maar in Queenstyle: We will rock you! We spendeerden de volledige les aan het schrijven van het nummer en dit is het resultaat:

The Trine Big Band – We will rock you!
People, let us tell you
Our story of travelling to Denmark to spend some time
We and our friends
Adventures and a change
We can’t wait
To see each other again
Screaming…

We are, we are Erasmus (Erasmus)
We are, we are Erasmus (Erasmus)

Fear of travelling alone
Not knowing the people
But after it will wake you good and equal
It’s like growing wings
You learn so many things
It’s a big chance
Just like an ice dance

Great time full of sunshine
Great time full of sunshine

Go on a bus, train or plane
Get on a crazy ride by yourself
Another life begins
Your life takes a change
Keep in your mind, how lucky you are

You can feel the hygge, hygge
You can feel the hygge, hygge

New cultures and new friends
Be independent and yourself
Mi casa es tu casa
Hier ist jeder wilkommen
Mix that adventure
Live to tell
Keep in your heart, how lucky you are

You can feel the hygge, hygge
You can feel the hygge, hygge

Living together, everyday
Always learning, around the world.
3 months, it looked so long
But now…
It’s almost done.

2012 Erasmus (in Denmark)
Together here in Denmark (Erasmus)

There are plenty of towns
There are so many places
There are a lot of planets
And even different spaces.
It’s a new challenge
It opens your mind
You can feel free
Leave your sorrows behind!

Live and learn together!
Live and learn together!

We will rock you!!

Op het einde van de les volgde nog meer schitterend nieuws, volgende week dinsdag nemen we het nummer op in een professionele studio! Té gek!!

Na dit eindeloze blogbericht rest me enkel nog te zeggen:

Tot schrijfs

Jill

p.s. (1): ondertussen zit mijn verjaardag hier er al op. Het was een supergeslaagde verjaardag met al deze gekke erasmussers. Het was een feestje met alles erop en eraan: slingers, twee gigantische taarten, een kroon en een schitterend cadeau (een notitieboekje met boodschapjes van alle erasmussers).
p.s. (2): het grote doel van dit erasmusproject voor mij is om mijn Engels bij te schaven. Na drie jaar Engelse lessen op de hogeschool ontbrak vooral de vlotheid bij mij. Tijdens de Nederlandse skype gesprekken merk ik steeds meer dat er af en toe een Engels woordje tussen sluipt. Ik denk dat we dus met dat Engels zeker op de goede weg zijn! Nu nog enkel wat proberen het accent van Jude Law en Ed Westwick op te pikken.
p.s. (3): voor de mensen die de draad tussen al die Deense steden wat kwijt zijn, geen enkel probleem! Sinds een tweetal weken ben ik gestart met een plakboek van mijn hele avontuur. Vraag dus gerust eens om het in te kijken als je me tegenkomt in de wandelgangen van de KHBO.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten