maandag 16 april 2012

the lessons


Lessen

Een attente tweedejaarsstudente van het KHBO wees me er op dat er op mijn blog niet zo heel veel te lezen valt over de lessen die ik hier volg. Hier dus een schema’tje:
Gemeenschappelijke vakken:

-        Global Citizenship

Deze cursus gaat vooral om wat het betekent om een burger te zijn binnen een Europees democratie land. Hoe kunnen we samenleven in een maatschappij? Hoe kunnen we onze maatschappij vormen, ontwikkelen en veranderen? En hoe de maatschappij individuen vormt en beïnvloedt. En vooral waar scholen en onderwijs hun plaatsje vinden in dit hele proces.

-        Comparative Studies

a. Introduction to Denmark and the Danish language

Alles wat je moet weten over Denemarken en de Deense geschiedenis, cultuur en gemeenschap, maar ook over alle andere Europese landen van de “international class”. Een spoedcursus Deens waarmee je toch al je plan kan trekken in het vreemde gebrabbel.

b. comparing education and schools

Een vergelijkende studie van alle verschillende onderwijssystemen van de landen van de “international class”. Er wordt ook gezocht naar verschillen en gelijkenissen met het onderwijssysteem in Denemarken, die geloof me heel ingewikkeld is in vergelijking met het onze! We zien ook de verschillende filosofieën en ideologieën achter het Deense onderwijssysteem. Dit wil vooral zeggen een man die Grundtvig heet. Bij deze module horen ook een aantal schoolbezoeken hierover meer later in dit blogbericht.


-        Philosophy for Kids

Een basis cursus in de filosofie en hoe je het kan verstoppen in je eigen lesgeven. Hier vond ik vooral de lessen van een Oostenrijkse gastdocent het interessants. In deze lessen zag ik echt hoe ik het kon toepassen in mijn eigen geschiedenislessen.

-        IT tools

In deze lessen gaat het vooral over de laatste nieuwigheden in het lesgeven met allerlei vernuftigheden online en op verschillende media. Werken met een iPad in de klas, het gebruik van SmartBoard, het opstellen van een Glogster, het maken van een animatiefilmpje op GoAnimate, het maken van een QR-code voor een SmartPhone, een eigen webpagina maken met Wixx… en zoveel meer

Keuzevakken:

Learning through creative and practical experiences:

Hier gaat het vooral over creatieve en esthetische leer processen die we kunnen gebruiken tijdens het  les geven.

-        Storytelling
-        Music

Dit zijn verschillende workshops om onze creatieve geest te prikkelen. Voor mij is dit heel bruikbaar want soms is de creativiteit wat zoek en moet ik heel hard nadenken om die te vinden. Ik heb het gevoel dat deze lessen me helpen om in elke les een stukje creativiteit te stoppen.

Optional:

-        English

Oorspronkelijk was het de bedoeling om samen met de Denen Engelse lessen te volgen. Uiteindelijk lukte dat niet met hun schema en ons schema. Dus veranderde dit in “gewone” Engelse lessen. We leerden vooral om op creatieve manieren de leerlingen te betrekken in de lessen. Van de inleiding tot het slot van je les. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten