vrijdag 23 maart 2012

Spring is in the air!



De tijd vliegt hier voorbij en daarom vergeet ik wel af en toe eens om mijn avonturen hier neer te pennen. Bij deze weer een klein verslagje met mijn bevindingen.

Kolding
Twee weekjes geleden trokken we met een vijftal mensen richting Kolding om daar het miezerige weer te trotseren. Kolding is een stad die een half uurtje hier vandaan. Het was mijn derde keer dat ik er was, maar de eerste keer dat ik echt de stad bezocht heb. Kolding is namelijk de plaats waar ik aankwam met de nachttrein en waar ik al eens ging uit eten. 'k Had eerder een grijs idee van de stad. De regen zou dat imago niet veel opkrikken. Maar toch... schijn bedriegt. Onze leerkracht, Jette, had ons namelijk aangeraden om zeker het Koldinghus te bezoeken. Een oude burcht met duizenden verhalen. We betaalden 35 kronen, wat hier zeer goedkoop is om iets te bezoeken, en spendeerden een dikke drie uur in het kasteel. Het kasteel is, zoals vele andere, verschillende keren afgebroken, heropgebouwd, vernieuwd, afgebrand ... Wat het meeste indruk nagelaten heeft op mij zijn de bibliotheek in een soort van Louis-XIV-stijl en de vele prachtige tentoonstellingen in het kasteel. Daarna besloten we om te gaan lunchen. Om drie uur wouden we nog wat gaan shoppen in het Bilka-shoppingcenter maar blijkbaar sluit dat op een zaterdag al om vier uur... Dan maar een warme chocolademelk gaan drinken in Haderslev!




















Stage
Ondertussen zit mijn stage in de Sct.Severin Folkeskole er al op. Ik mag gerust wel zeggen dat het een kleine "cultuurschok" was. Enkele verschillen met ons onderwijssysteem:

  1. De leerlingen spreken hun leerkracht met de voornaam aan en dat zorgt meteen voor een volledig andere houding tussen beiden. Ik vind het geen slecht idee want uiteindelijk zijn we allemaal mensen. De gelijkheid is iets wat de Denen hier heel erg op handen dragen, het is deel van hun traditie. Volgens mij gaan sommige leerkrachten er echter iets te ver in. Leerlingen verliezen hun respect en het draait soms uit op een over-en-weer geroep. 
  2. De leerlingen mogen tijdens de lessen gewoon recht staan en rondlopen, wat zorgt voor een zeer chaotische indruk.
  3. De meest gebruikte werkvorm hier is groepswerk. Bij elke opdracht worden de leerlingen opgedeeld in groepjes of per twee. Ik heb in geen enkele les de leerlingen individueel zien werken. Sommige leerkrachten denken dan ook dat ze hun lessen niet meer moeten voorbereiden aangezien het toch groepswerk is... 
  4. De leerlingen hebben hier tot en met de achtste graad (16 jaar) geen test of toets of examen. Ze worden geëvalueerd op basis van wat er in de klas gebeurd. Ik vind het woord evaluatie zelfs wat te hoog gegrepen want een rapport ziet er als volgt uit: per vak wordt er één taak omschreven en dan wordt er aangeduid of de leerlingen het goed, voldoende, onvoldoende of slecht hebben gedaan. De eerste keer dat ze dus daadwerkelijk een cijfer krijgen is voor de meesten een schok! Velen van hen waren dan ook teleurgesteld en kunnen niet echt een waarde linken aan een cijfer.
  5. In elk klaslokaal hangt een SmartBoard maar in sommige lessen kunnen de leerlingen er beter mee overweg dan de leerkrachten.
Ik hield dus al mijn hart vast hoe het zou zijn om zelf les te geven. In het totaal heb ik een zestal lessen gegeven, waarvan enkele in duostage. Ik gaf vier lessen in de vierde klas (10 jaar) wat voor mij een volledig nieuwe ervaring was. Ik gaf er Engels in verband met allerlei verschillende onderwerpen aangezien de leerkrachten hier niet echt een leerplan hebben en mijn stagebegeleider mij vrij wou laten. Mijn laatste les was de tofste les. De leerkracht had mij gevraagd om veel in gesprek te gaan met mijn leerlingen. Tevens wou ik hen ook kennis laten maken met het vreemde land, die België heet. De leerlingen waren dolenthousiast over België en elk "feitje" vergeleken we met Denemarken. Op het einde van de les vertelde ik de mythe over het Minnewater en het was hemels om al die kleine mensjes naar mij te zien luisteren. Ze vroegen me achteraf of ik al wat Deens kon en ik antwoordde volmondig "Ja!" maar daar kreeg ik al meteen spijt van. De leerlingen legden me meteen op de rooster met de moeilijkste Deense tongtwister "Rødgrød met fløde". Ik hoefde eigenlijk niet te vrezen want na mijn eerste poging kreeg ik al meteen een goedkeurend applaus. Een klein boostje voor mijn Deens ego. Ik zal ze toch wel missen die kleine leerlingen.
Ondanks de vele verschillen heeft deze stage me wel veel bijgebracht en ik zal toch een kleine Deense touch in mijn lesgeven stoppen.








Handbal

De nationale sport in alle Scandinavische landen is handbal. Dus besloten we met de erasmusgroep om naar een match te gaan, Haderslev-Skanderborg. Ik had nog nooit een echte handbalmatch gezien, dus ik wist totaal niet wat er mij te wachten stond. Komt er nog eens bij dat Skanderborg een aantal klassen hoger speelt dan Haderslev en ze eigenlijk op voorhand al verloren waren. Handbal wordt in twee helften gespeeld van elk 30 minuten met een kwartier pauze. De regels werden mij uitgelegd door een echte handbalfan en ik moet toegeven ik ben zelf ook fan. Het is een redelijk ruige sport en er wordt zeer veel geduwd, geslagen, gesprongen ... Haderslev verloor zoals verwacht maar ik was toch weer een ervaring rijker! Zeker voor herhaling vatbaar!






Kelstrup

Vorig week besloten we om met zijn vieren eindelijk eens het strand van Kelstrup te gaan verkennen. Nicole (uit Zwitserland) had me er al uren over verteld en ik moest het met mijn eigen ogen zien om het te kunnen geloven. Het was een dik uur fietsen heen en terug, in het totaal 30 kilometer. En aan de mensen die zeggen dat Denemarken een vlak land is, zeg ik: "Dat is dikke zever!". Maar het was effectief de moeite waard. Het strand is niet te vergelijken met wat we in België gewoon zijn. Ze hebben er hier dan ook kilometers meer van. Er is hier bijvoorbeeld geen dijk. De kuststrook ziet er als volgt uit: bos-vakantiehuisjes-weg-duinen-strand-zee. We hadden een beetje een foute dag uitgekozen want het weer viel wat tegen. De lucht was grijs en er was een koude Noorderwind (die hier altijd is!). Toch had het strand iets betoverends. Het was volledig verlaten en zeer uitgestrekt. We namen heel wat foto's en op het einde van de middag las ik een aantal hoofdstukken voor uit mijn Engels jeugdboek, met dank aan de aandachtige luisteraars Aylin, Nicole en Viktoria. Moe, maar voldaan, kroop ik 's avonds mijn warme Deense bedje in.
























International Week

Vorige week donderdag verscheen er een heel mysterieus berichtje op onze facebook groep geschreven door één van onze leerkrachten, Trine. This message is for: Becky, Jill, Stefanie, Ricardo, Marketa and Delphine- I would like to call you in for a short meeting friday the 16th at 14:00pm. We meet outside room C202. It is about International week. Please reply this message so I know that you can come.
Reden genoeg voor alle erasmussers om te beginnen speculeren, allerlei theorieën werden geboren. Toen kwam vrijdag eindelijk de verlossing. Elke theorie werd te niet gedaan toen Trine ons vertelde dat er volgende week tijdens "the International Week" 40 Commenius-studenten ons komen vergezellen tijdens de lessen. Wij met zijn zessen werden gekozen om de buddies te zijn van deze studenten. Wat houdt dat precies in? Ons maandag kort even aan hen voorstellen en hen vertellen dat ze met al hun vragen bij ons terecht kunnen, een rondleiding geven op de campus, een rondleiding geven in Haderslev, hen wat entertainen tijdens de week en zorgen dat ze overal geraken waar ze moeten zijn. Ik vind het een hele eer dat ik ben uitgekozen om buddy te zijn, het is een unieke kans om opnieuw heel wat nieuwe mensen te ontmoeten! "Let's do this!" (verslag volgt volgende week).

Weer

Ze zeggen wel eens van de Denen dat ze altijd perfect op tijd zijn maar zelfs het weer komt hier perfect op tijd! Na weken gevuld met grijs weer (behalve de drie dagen toen Kjell op bezoek was) werd ik op 21 maart wakker en zag ik de eerste zonnestralen die ook effectief warmte gaven! Vandaag was het een schitterende warme dag en het ideale terrasjes weer hier in Haderslev. Dat vroeg dan ook om een gepaste outfit.

Ziezo dat was het dan weer, tijd om mijn valies te maken want morgen trekken we met "the Fab Five" richting Hamburg voor het weekend.

Tot schrijfs

Jill

p.s.(1): voor mijn lezers die zich afvragen wat "rødgrød met fløde" is, het is een soort van dessert dat hier vaak in de zomer wordt gegeten. Gewoon eens googlen, het schijnt heel lekker te zijn... Dat moet ik zeker nog eens uittesten.
p.s.(2): het verlangen naar de bezoekers in de paasvakantie begint nu echt wel groot te worden! Nog 8 dagen en dan arriveren de supermeter en de supernicht en nog 10 dagen tot de mama, de papa en de goede vriendin Denemarken betreden!!
p.s.(3): vandaag E3-prijs Harelbeke, wat een gemis! Het goede weer maakte echter veel goed en dus besloot ik (na het terrasje) om de flatscreen in de keuken (met alle ramen open) maar eens uit te testen met de livestream.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten