woensdag 22 februari 2012

Dubbele citytrip

Toen ik deze blog opende zag ik meteen dat het al tien dagen geleden is dat ik hier nog iets geschreven heb. Het heeft wel zo zijn redenen. Ten eerste moet ik een dubbele blog schrijven één voor de KHBO en één voor mijn school hier. Ten tweede ben ik zeven dagen niet in Haderslev geweest. Maar het is toch tijd om de stilte te doorbreken en mijn avontuur verder met jullie te delen.

Ik hoor bij velen al de vraag rijzen waar is ze in godsnaam  zeven dag geweest? Daar heb ik een geweldig antwoord op: ik was aan het dubbel citytrippen. We hebbben met de hele erasmusgroep de hoofdstad van Denemarken verkend en daarna zijn we doorgereisd met een 10tal erasmussers naar de hoofdstad van Zweden.
Achteraf toegegeven was het wel een heel ambitieus plan. Maar... ach... Je bent jong en je wilt wat!
De trip naar Kopenhagen was op voorhand helemaal gepland samen met de hele groep. Het programma kan je lezen in mijn vorig blogbericht. Onze youth hostel was echt ideaal gelegen aan de rand van het historische centrum van Kopenhagen. We hebben er heel wat afgewandeld en veel van de stad gezien. Waaronder het allombekende beeldje van de kleine zeemeermin. Doordat het ijskoud was konden we heel dicht tot bij haar komen want eigenlijk staat ze in het water. We vonden dit dan ook de ideale gelegenheid om een erasmusgroepsfoto te nemen.

Het enige jammer aan het beeld is dat het niet in de mooiste buurt van Kopenhagen staat en je op de achtergrond een verzameling aan fabrieken kan zien.
De meest memorabele avond in de hoofdstad is die in de karaokebar "Sam's bar". Na het uitgebreidde buffet in het Turkse restaurant de eerste avond, besloten we om op zoek te gaan naar een karaoke bar om met een beetje ambience de avond af te sluiten. Sommigen van ons gingen meteen op zoek in hun smartphone waar we zo'n bar konden vinden. Na een kwartiertje kwamen we aan op de locatie. Er was letterlijk geen kat in de bar behalve de barman, die mij een beetje deed denken aan een blonde Nicky Vankets. Eventjes getwijfeld maar aangezien je in een grote groep vlug de ambiance zelf maakt, besloten we om binnen te gaan. De barman schrok eventjes toen hij onze gekke bende zag binnenstormen. Hij besefte echter al vlug dat dit één van zijn meest productieve avonden ooit kon worden. Na even neuzen in de liedjesmap, werd snel het één liedje na het andere op een papiertje gekrabbeld en ging iedereen aan het zingen. De sfeer zat helemaal goed! Iedereen brulde de longen uit zijn lijf. Zelf moest ik daar nog een week lang de gevolgen van dragen... Ik klonk als een kettingroker.

De laatste dag brachten we nog een bezoekje aan het wettenvrije gedeelte van de stad: Christiania. In 1971 bezetten krakers een aantal militaire barakken op het terrein. Sindsdien is het uitgegroeid tot een commune van meer dan negenhonderd mensen. Je kan er vanalles (ook illegale dingen) kopen en je komt er de gekste mensen tegen. Als ik eerlijk mag zijn voelde ik er mij niet 100 % thuis... Toch is het wel eens de moeite om te zien hoe iedereen daar leeft. Er zijn bijna geen regels in Christiania enkel deze: geen foto's nemen en niet lopen! Maar ach regels zijn er om overtreden te worden...

Of toch niet want dit is aan de ingangspoort en nog niet IN Christiania ;)
Na het bezoek aan het gekste stadsgedeelte, spoorde iedereen ergens naartoe. Het grootste deel van de erasmusgroep spoorde terug naar Vojens om daar de bus te nemen naar Haderslev, twee gekke Spaanse meiden namen de trein naar Berlijn en 2 dagen later naar Amsterdam en wij gingen met een groepje van tien mensen op weg naar de luchthaven Kaastrup in Kopenhagen. Daar kon meteen het tweede deel van ons avontuur beginnen. We waren ruim op tijd en hadden tijd genoeg om in te checken, langs de veiligheidscontrole te passeren en een Chinese maaltijd te verorberen. Toen was het tijd om te "boarden". Stephanie en mezelf waren op ons "gemakje" naar de gate aan het wandelen. De stewart bekeek ons een beetje raar. Toen namen we de trappen naar beneden en daar stonden we midden op het  beton van de luchthaven, niet wetend welk vliegtuig het onze was. Na een minuutje wandelen vonden we uiteindelijk waar we moesten instappen. Bleek dat we de laatste passagiers waren om te "boarden". Niet echt moeilijk als je weet dat er maar 20 mensen in het vliegtuig zaten. 25 minuten voor het normale vertrekuur, was ik nog druk bezig met mijn magazine en mijn iPod uit mijn rugzak te halen... Plotseling kwam de stewart mij vragen of ik zo vlug mogelijk kon gaan neerzitten aangezien het vliegtuig 20 minuten vroeger zou opstijgen. Ik stond perplex... Nog nooit gehoord dat een vliegtuig te VROEG vertrok!! Gelukkig overleefde ik de vlucht zonder veel moeilijkheden. Voor mij is dit geen evidentie, voor meer informatie kan ik u doorverwijzen naar mijn ma, pa en broer.
De weergoden hadden ondertussen beslist om een sneeuwstormpje los te laten op Stockholm. We liepen bijna onze hostel voorbij. De hostel was deze keer iets meer basic dan die in Kopenhagen, maar we sterkten ons met het idee dat we er enkel moesten slapen en douchen en dat we maar 15 euro per nacht hadden betaald.
De volgende dag werd er al meteen ééntje die volgepropt was met zoveel mogelijk bezienswaardigheden. Een echte aanrader was de gratis gidsbeurt die we volgden. Een mede-erasmusser had dit al in verschillende grote steden ontdekt en was er laaiend enthousiast over. Het systeem is simpel: je googlet "free walking tour + de stad" en dan vind je de plaats van afspraak en het tijdstip, je zorgt dat je er op tijd bent, je zoekt er een local met een bordje "free walking tour" en sluit je bij de groep aan, de gids vertelt je over zijn/haar eigen stad en toont je heel wat nuttige en interessante dingen die je op een "klassieke" gidsbeurt niet zou tegenkomen, aan het einde van de tour is er nog ruimte voor specifieke vragen en geef je de gids een fooi naargelang de kwaliteit. Daarna stond mijn topfavoriet op de planning. We gingen met de tram naar het VASA-museum. In dit museum kan je het grootste 17de eeuwse schip die men ooit heeft opgegraven, bezichtigen. Het is echt de moeite waard! Het reuzachtige schip is in perfecte staat en je waant je meteen in een "Pirates of the Caribbean"-film.
We liepen twee en een half uur in het museum rond zonder ons te vervelen.

Andere bezienswaardigheden op ons Stockholm-programma:
  • TV-toren met schitterend uitzicht
  • Riddarholmen, het oude ridderseiland
  • ...
De meest memorabele avond was die in de opera. Iemand van ons had vooraf het geniale idee om tickets te boeken voor Tsjaikoski's "The Queen of Spades". In elke koffer was er dus een plaatsje gereserveerd voor een echte opera-outfit. Onze 20 euro werd al meteen verzilverd toen we het Operagebouw binnen stapten, wat een pareltje! De opera was 3 uur aan een stuk genieten, ondanks de Russische taal (met enkel Zweedse ondertiteling) en het compleet gekke verhaal. De muziek was prachtig en werd geleid door een jonge vrouwelijk dirigente!

Moe maar voldaan strandde ik zaterdagavond, na een terugreis van zes uur, in het goede oude Haderslev (waar ondertussen alle sneeuw verdwenen was). We hebben op ons avontuur enorm veel gewandeld, gezien, gegeten, gedronken, geshopt, gegiecheld, getjoold en genoten!

Nu ga ik de hevige regenval in om mijn kleren uit de wasmachine te halen... Ik ben namelijk deze namiddag zo onhandig geweest dat die volledig onder de warme chocolademelk zaten!

Tot schrijfs

Jill a.k.a. misses Globetrotter

p.s.: Wat ik allemaal overgehouden heb aan de dubbele citytrip: 2 HardRockCafé-T-shirts, een oranje broek, een zomerbloesje, een zwarte T-shirt met bloemetjes, een pulletje, een kopje met het Vasa-schip, een balpen met het Vasa-schip, een hese stem en een hele hoop herinneringen!

1. dag jill,

we zien dat je het daar goed stelt,amai je hebt al wat meegemaakt é!!
    er staan reeds mooie foto's op de blog,dat ziet er daar mooi uit.
    hier in meulebeke is ook alles oké,ik hoor wekelijks een beetje van alles wat je daar meemaakt!!
    ik hoor dat je broer deze week eens afkomt,geniet er maar van!
    vele groetjes van ons allemaal!!!